MediandaTerkini – Sahabat medianda
terkini mungkin dianatara kalian ada
yang pernah melakukan hal ini yakni meninggalkan kewajiban sebagai seorang
muslim yakni tidak melaksanakan ibadah sholat.
Seperti pertanyaan salah satu jamaah ini.
Pertanyaan
Adakah kita perlu mengqada’ sholat
(wajib atau sunat) yang tertinggal dengan sengaja, malas dan lalai? Bagaimana
dengan sholat yang ditinggalkan semenjak aqil baligh? Apakah kita hanya
dituntut supaya bertaubat dan tidak perlu mengqada’nya?
Jawaban:
Firman Allah SWT:
… إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا
“…
sungguh, shalat itu adalah kewajiban yang ditentukan waktunya atas orang-orang
yang beriman.” (QS. an-Nisa: 103)
Ayat ini menunjukkan bahawa sholat
fardhu menjadi kewajiban orang Islam dan mempunyai waktunya yang telah
ditetapkan. Sebelum saya menjawab permasalahan ini, suka dinyatakan berkenaan
dengan hukum meninggalkan sholat.
Pengarang al-Fiqh
al-Manhajimenyebut: Orang yang meninggalkan kerana mengingkari hukum wajibnya
atau sengaja mempersendakannya akan menjadi kafir dan terkeluar daripada agama
Islam.
Pihak pemerintah wajib
menyuruhnya bertaubat dan tidak boleh membiarkannya demikian sehingga dia
bertaubat dan kembali mendirikan sholat.
Jika dia terus mengingkarinya,
dia akan dihukum bunuh sebagai seorang murtad dan mayatnya tidak boleh
dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan. Juga tidak harus dikebumikan di
tanah perkuburan orang Islam kerana dia bukan lagi di kalangan mereka.
Sementara orang yang
meninggalkan sholat kerana malas tetapi masih meyakini hukum wajibnya, pihak
pemerintah hendaklah memaksanya mengqada’kan sholat dan bertaubat daripada
kesalahan meninggalkannya.
Jika masih ingkar untuk
mengqada’nya, maka dia wajib dihukum bunuh mengikut hukuman yang disyariatkan
atas orang Islam yang melakukan maksiat.
Hal ini kerana hukuman ke atas
orang yang meninggalkan perkara fardhu adalah wajib diperangi tetapi selepas dibunuh
dia masih dianggap seorang Islam. Oleh itu, jenazahnya, pengebumian dan
pembahagian hartanya hendaklah diuruskan menurut syariat Islam.
Sahabat medianda terkini berkenaan
dengan masalah di atas, pendapat yang masyhur dalam Mazhab Syafie hendaklah
diqada’kan sholat yang telah ditinggalkan walaupun bukan dengan sebab tertidur
atau lupa.
Ini kerana hutang Allah SWT
lebih utama dibayar. Berkenaan dengan sholat yang ditinggalkan semenjak aqil
baligh, maka hendaklah diqada’ semampu yang mungkin walaupun secara
beransur-ansur sehingga selesai, di samping bertaubat kepada Allah SWT.
Mereka hendaklah menghitung sholat
yang ditinggalkan dengan ghalib zan atau yakin supaya dapat diqada’kan semua sholat
yang pernah ditinggalkan.
Walaupun begitu kita yakin
dengan sifat keampunan Tuhan dan penerimaan taubatnya di samping beriman dengan
firman Allah SWT:
لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا …
“Allah
tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya …” (QS.
al-Baqarah: 286)
Berkenaan dengan qada’ amalan
sunat hukumnya sunat, seperti yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW. Adapun
taubat juga perlu tetapi tidak memadai dengannya sahaja, mesti diqada’ juga
berdasarkan arahan Rasulullah SAW.
Cara
Mengqodho’ Sholat
Ada pendapat yang mengatakan
hanya perlu qada sholat yang ditinggalkan kerana tidak sengaja terlupa atau
tertidur dan tidak perlu qada sholat yang sengaja ditinggalkan.
Misalnya sembahyang yang
ditinggalkan dengan sengaja kerana lalai semasa “muda-muda dulu”. Mereka
mengatakan cukup dengan istighfar dan bertaubat sahaja.
Sebenarnya pendapat ini tidak
tepat kerana Rasulullah s.a.w. sendiri menqada sholat yang ditinggalkan
walaupun Baginda tidak tertidur atau terlupa. Tidak ada qada dalam sholat bukan
bermaksud tidak perlu qada tapi tidak perlu sebut perkataan qadha semasa niat.
Qadha ialah melakukan sesuatu
ibadah di luar waktunya dan tunai ialah melakukan sesuatu ibadah di dalam
waktunya. Secara mudahnya tunai “waktu Allah”, qadha “waktu kita”
Dari ‘Aisyah r.a katanya:
”Apabila Rasulullah s.a.w. lupa sholat malam, umpamanya kerana tertidur dan
sebagainya, maka baginda menggantinya pada siang hari dua belas rakaat.” (HR.
Muslim)
Ada orang bertanya: Jika kita
tertinggal sholat (sengaja dan tidak sengaja) sejak akhil baligh sehingga
sekarang (20-an; banyak waktu), perlukah di qada semua jumlah sholat yang
tertinggal itu atau cukup dengan melakukan sholat taubat?
Jawabnya, Wajib qada sholat
yang telah tertinggal. Disini ada dua cara untuk qada, pertama jika seseorang
yang tahu sebanyak mana dia telah tinggalkan sholat fardhunya, maka qadakanlah
mengikut bilangan yang telah ditinggalkannya.
Cara kedua adalah bagi yang
tidak tahu secara detail berapa banyak yang telah ditinggalkannya, yakni
semenjak akil baligh, buatlah anggaran berapa banyak sholat yang perlu diqada
dan berhentilah jika sudah yakin sholat itu sudah diqada kesemuanya.
Cara yang terbaik adalah
selepas selesai sholat fardhu lakukan sholat qada, buatlah berterusan begitu
moga-moga diterima Allah. Selain itu ada juga orang bertanya, jika ditakdirkan
meninggal sebelum sempat mengqada semua sholat itu ( tetapi sudah buat sholat
taubat ) bagaimana ?
Soal jika meninggal sebelum
sempat meng’qada kesemua sholat itu, semuanya bergantung pada Allah, akan
tetapi jika kita telah benar-benar insaf dan niat untuk qada’ kesemua sholat
dan telah melakukan sholat taubat dengan bersungguh-sungguh dan juga mengikuti
segala perintah Allah, insyaAllah akan diampuni dosa-dosanya.
Untuk pengetahuan semua, qada sholat
fardhu boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja tiada waktu larangan padanya.
Semoga perkongsian ini bermanfaat kepada semua dalam mendapat pengampunan
daripada Allah SWT.Aamiin
Sumber: islamituindah.info